tisdag 29 maj 2012

Opp och ner och hit och dit

Då var vi hemma igen, Linnea och jag. Var ett mycket effektivt besök i Finland, så som det brukar. Är ju så många jag vill hinna träffa, och den här gången hann jag faktiskt med rätt många, men alltid är det några som jag tyvärr inte hann träffa. När jag dessutom var i Finland relativt kort tid så betyder det att de jag nu hinner träffa så träffar jag allt för kort tid. Men det var verkligen ett roligt besök.

Måste ju nog skryta av Linnea som har varit jätte snäll och duktig hela resan. På vägen till Finland kan jag inte skryta av betjäningen på flyget. Var två manliga flygvärdar på jobb, så det kanske förklarar en del. Har ju inte flugit så många gånger med Linnea tidigare, så jag kan ju inte komma ihåg vad de skall hämta till oss. Men när man flyger med små barn så skall de vara fastspända i famnen med ett eget säkerhetsbälte, men detta fick vi inte. Inte fick vi heller flytvästen som de delar ut ifall det skulle ske en olycka. Men platsen bredvid oss var i alla fall ledig så det var skönt. När vi sen kom fram till Finland så var min mamma där för att möta oss. Hon hade med sig ett bilsäte som hon hade fått låna, som jag efter några om och men fick fast i bilen, men att få fast Linnea i stolen var lättare sagt än gjort. Detta slutade med att mamma tog vårt bagage med bil och jag tog bussen med Linnea. Men fint fungerade det. Duktig skulle jag ju dessutom vara och köpte bussbiljett före bussen kom, men detta var ju helt onödigt eftersom det är gratis att åka buss när man har barn i barnvagn. Undrar om det samma gäller spårvagn? Men så långt gick allt riktigt bra.

På torsdag träffade jag två goda vänner som jag träffar allt för sällan. Ena med en otroligt söt liten pojke på fyra månader som Linnea var så otroligt snäll med och andra med sin baby ännu tryggt i magen. Sen blev det att halvt springa till tåget och ta tåget till Ekenäs, något som även det fungerade riktigt fint. Otroligt bra plats till barnvagn på flyget. När vi kom fram blev det en till snabbträff i Ekenäs.

På fredag var Linnea för första gången i en lekpark, och hon tyckte nog det var jätte roligt. Hon fick dessutom rutscha, något hon aldrig har gjort tidigare. Sen blev det igen en snabbträff och lite turistar i gamlastan i Ekenäs. Att gå runt där på alla dessa små gator är något man gör allt för sällan. Kan inte komma ihåg när jag senast har gjort det.

Så var det lördag och det betyder fest. Kika fyllde 30 år, och det firades hos hennes föräldrar. Var en jätte roligt fest och det bästa var att få träffa många som jag inte har träffat på otroligt länge. Det var ju dessutom jätte fint väder på lördagen, varmt och sol, och jag kunde konstatera att jag hade allt för varma kläder med mig, så var ju en perfekt ursäkt att köpa en sommarklänning och nya skor.

Så var det söndag. Linnea övernattade hos Linda natt till söndag och det gick hur bra som helst. Linda som ju är den snällaste människa på denna jord ställde upp och körde oss till flygfältet.

På flygresan tillbaka till Oslo fick vi i alla fall mycket bättre betjäning. Det var ett större flyg och vi fick en hel benkrad för oss själva. Flygvärdinnorna var dessutom jätte hjälpsamma. Det ända jag kan klaga över är att jag har klarat av att släpa med mig en flunssa som inte vill ge efter, så fick redan igår meddela på jobbet att jag inte kan komma på jobb, och som vanligt fick jag dåligt samvete. Vet ju att det är jobbigt för dem på jobbet att hitta någon som kan komma istället. Men nu får jag koncentrera mig på att bli frisk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar