lördag 5 november 2011

Mav vill ju bara det bästa för sitt barn

Det har ganska länge varit känt att palmolja inte är hälsosamt, men ändå finns det palmolja i mordersmjölksersättning, babygröt och velling pulver. Det skall inte vara stora mängder, men varför skall det överhuvudtaget finnas där om det inte är hälsosamt. Man behöver ju inte märka något på sitt barn nu, men vad händer när barnet är vuxent? Tänk om min lilla Linnea blir sjuk på grund av att jag har matat i henne gröt som innehåller palmolja. Men alla säger ju så olika, så vem skall man tro på? Inte lätt det här, men jag gör i alla fall mitt bästa. Ikväll har Linnea fått hemmalagad havregröt med hemmalagad fruktpurè. Nam! sa Linnea och åt upp allt. Smaka de själv på gröten och det blev verkligen gott. Välling av pulver får hon ännu till natten, helt hysterisk tänker jag nämligen inte bli, men då är det i alla fall bara den ena flaska hon får som innehåller palmolja. Man kan ju laga egen välling av havregryn, men är osäker på om jag kan ge Linnea helmjölk. Är ju ingen vits att laga välling av MME eftersom den också innehåller palmolja. Hohho, inte lätt att vara den där supermamman man skall vara i dagens värld.






4 kommentarer:

  1. Hej köp ersättning o välling från Finland, vad jag vet om borde dom inte innehålla palmolja o dom har ju långt datum så du kan ju hamstra åt dig nästa gång ni kommer hit :) Här kommer vi nog bara att äta gröt o ammas innan sovdags, har inte gett välling åt dom äldre heller!Havregrynsgröt har han fått smaka på nu 2 ggr o det har sjunkit riktit bra :)

    SvaraRadera
  2. Hade fel 0,8% palm,raps o solrosolja innehåller all gröt o vällingar som ju nog är väldigt minimalt! Vet inte hur det är med ersättningen...

    SvaraRadera
  3. Hur e det med ekologiskt ex holles barnmat?

    SvaraRadera
  4. Nej inte är det stora mängder, men förstår inte varför de överhuvudtaget skall använda sig av palmolja om detïnte är bra för dessa små. Holles mat innehåller inte palmolja. Har en påse grötpulver från Holle, men där står det att den skall kokas på bröstmjölk, MME eller helmjölk. Blandar man i MME så är det ju ingen vits med det eftersom man ju då blandar i denna palmolja, har inte själv så mycket mjölk att jag skulle kunna använda mig av det eftersom jag bara har ett bröst som vill producera mjölk, hahha, nu känner jag mig som en produktionsko, och vanlig komjölk vet jag inte om man skall ge. På en del ställen står det att man kan ge helmjölk, men andra ställen står det att babyn inte skall ha mjölkprodukter före de är ett år. Nej inte är det lätt det här. Otroligt att det alls finns människor på denna planer eftersom det verkar vara så svårt att veta vad man kan ge dem för mat.

    SvaraRadera