onsdag 12 oktober 2011

Sov gott lilla Linnea!


Linnea ligger ute i vagnen och sover. Vi har börjat använda sittdelen eftersom hon tycker bättre om den, men det är nog ganska vemodigt att inte använda baggen längre. Tänk att vår lilla Linnea har blivit så stor redan. Tiden går verkligen så fort alla har påpekat, men inte visste jag att den skulle gå såhär fort.

Medan man är gravid är det många som säger att man skall passa på att vila och sova, för att sen när babyn är född kommer man inte få sova, något som stämmer, men man förstår inte hur tufft det är att inte få sova före man är i den situationen själv. Några dagar går bra, men sen när det bara fortsätter och fortsätter så blir man nog väldigt trött. Jag prenumererar på HBL hit till Norge eftersom det är något speciellt att verkligen få ta i tidningen, kunna klippa ut bra recept och articklar. Det kostar ju lite och jag får ju inte dagens tidning, men det stör inte mig. Medan jag ännu var gravid publicerade HBL en artickel angående sambandet mellan mammans sömnvanor medan hon är gravis och kvaliteten på babyns sömn när babyn är född. I artickeln står det: " Några månader gamla babyer vaknar vanligen med en timmes mellanrum, men fortsätter sedan att sova. De kan öppna ögonen, se sig omkring och somna om efter att ha konstaterat att allt är som vanligt. En baby som somnat vid bröstet, men vaknar utan det, kan reagera med gråt på förändringen. Därför rekommenderar man att barnet får somna så att den känner igen situationen och omgivningen vid de korta stunderna av vakenhet och kan somna om. Barnneurologen Outi Saarenpää-Heikkilä har jämfört med hur en vuxen skulle reagera om den hade somnat på soffan, men plötsligt skulle vakna upp i garaget." (HBL 13.1.11, Annika Rentola)

 Det här var något jag la bakom örat. Den första tiden sov Linnea i en "Moseskorg" som vi hade i vardagsrummet och bar int på sovrummet när hon hade somnat. Jag var jätte noga med att hon på kvällen/natten inte fick somna i famnen utan skulle somna i korgen. Så med en gång hon höll på att somna la vi henne i korgen, vilket många gånger resulterade i att hon igen vaknade till och vi måste ta upp henne. Den första tiden hadde Linnea inte samma dygnsrytm som oss, så hon kunde vara vaken till kl. 03-04 om natten. Var ju nog många gånger som det fristade att låta henne somna i famnen så att vi också skulle få gå och lägga oss, men vi gjorde inte det. Det var två otroligt tuffa veckor som vi satt uppe med ögonen i kors och bara ville lägga oss, men sen började Linnea sakta men säkert få en liknande dygnsrytm som oss och somnade tidigare och tidigare. Jag tror i alla fall att vi skall vara glada för att vi orkade slita oss igenom dessa jobbiga veckor för vi har aldrig haft problem med att lägga Linnea. Det här är något jag har försökt förmedla till många, vet ju inte vad de har gjort med den informationen, men jag har ju i alla fall delat med mig av informationen och kan ju bara hoppas nån hör på mig. Förstår ju att det här kanske inte fungerar på alla babyn, men det fungerade i alla fall väldigt bra för oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar